
- Yamaha Tenere 700 ma aż sześć różnych wariantów. Czym cechuje się każdy z nich?
- Pod lupę weźmiemy model Yamaha Tenere 700 Explore: czym różni się od wersji podstawowej? Dla kogo to motocykl?
Yamaha Tenere 700 to jednoślad, który od swojego debiutu w 2019 roku zdobył uznanie wśród miłośników motocykli dual-sport. Nic nie stało na przeszkodzie, by pojeździć nim w zaroślach, a potem wyruszyć w trasę na autostradzie i cieszyć się dynamiką jazdy. Z upływem czasu i rosnącą popularnością motocykla, zaczęły powstawać kolejne warianty modelu Tenere 700, dostosowane do potrzeb różnych grup użytkowników.
Yamaha Tenere 700 Explore to najnowszy wariant modelu Tenere 700, który wychodzi naprzeciw potrzebom zarówno miłośników przygód adventure, jak i osób preferujących bardziej turystyczne wyjazdy. Czym wyróżnia się wersja Explore na tle innych modeli Tenere 700?
Yamaha Tenere 700 w sześciu wariantach
Producent Yamaha obecnie oferuje aż sześć różnych wariantów motocykla Tenere 700: standardową, World Raid, World Rally, Rally, Extreme i Explore. To, co może zdezorientować, to różnice między poszczególnymi modelami.
Standardowa wersja Tenere 700, jak prawdziwy dual-sport, miała godzić ze sobą cele turystyczne i adventurowe. Kolejny wariant, World Ride, był odpowiedzią na potrzeby motocyklistów nastawionych na dłuższe podróże: powiększono zbiornik paliwa (dwa nisko sięgające baki o łącznej pojemności 23 l w porównaniu do podstawowej 16-litrowej wersji, które pomniejszyły prześwit), ulepszono zawieszenie i dodano kolorowy wyświetlacz. Pojawiła się również wersja Rally, bardziej doposażona od poprzednich, nieco ascetycznych modeli i hardcorowa wersja Extreme dla osób, które w terenie wymagają najwięcej.
Yamaha Tenere 700 Explore- dla kogo?
Dla tych, którzy szukają motocykla, który sprawdzi się zarówno na trasie, jak i na lekkich off-roadowych odcinkach, Explore wydaje się być idealnym wyborem.
Według nas, Yamaha Tenere 700 Explore została stworzona głównie z myślą o użytkownikach, którzy chcą mieć możliwość zjechania na szutrowe drogi, ale nie planują ekstremalnych wypraw w teren. To motocykl, który łączy w sobie turystyczne cechy z wystarczającymi możliwościami jazdy po lekkim terenie, co sprawia, że jest bardziej uniwersalny niż niektóre inne wersje Tenere.
Zawieszenie w Explore jest wciąż wystarczająco zdolne do radzenia sobie z nierównościami terenu, ale nie zapewnia takiej absorpcji wstrząsów, jak w wersjach z dłuższym skokiem (np. World Raid czy Extreme), które są bardziej przystosowane do jazdy w trudnym terenie.
Zmiany wprowadzone w Tenere 700 Explore
Jedną z największych różnic w wersji Explore jest krótszy skok zawieszenia w porówaniu z wersją standardową modelu: 20 mm mniej z przodu (19 cm zamiast 21 cm) oraz z tyłu (18 cm zamiast 21 cm) sprawia, że motocykl jest bardziej stabilny na drodze i mniej buja się podczas jazdy. To sprawia, że Explore jest bardziej skierowany do turystyki szosowej niż do ekstremalnej jazdy w terenie. Jednak to także wersja, w której widzimy pewne kompromisy. Motocykl wyposażono w opony Pirelli Rally STR (70/30), które mają typowo off-roadowy charakter. Bardziej turystyczne opony (80/20 czy nawet 90/10) byłyby cichsze i bardziej komfortowe w przypadku jazdy na asfalcie.
Niższy skok zawieszenia skutkuje także niższą wysokością siedziska – 815 mm, co jest dobrą wiadomością dla niższych kierowców, którzy poszukują wygodnego motocykla do długich podróży. Explore jest więc świetnym wyborem dla osób, które preferują komfort na asfalcie, ale nie chcą rezygnować z możliwości okazjonalnego zjechania na nieutwardzone drogi.
Wyposażenie Yamaha Tenere 700 Explore
Yamaha Tenere 700 Explore wyróżnia się ciekawym wyposażeniem, które jeszcze bardziej podkreśla jej turystyczny charakter. W standardzie otrzymujemy:
- stelaże pod kufry – gotowe na doposażenie motocykla w kufry turystyczne lub miękkie sakwy.
- wyższą i szerszą szybę – idealną na dłuższe turystyczne trasy, która chroni przed wiatrem. W przypadku osób około 190 cm i wyższych warto jednak dodać deflektor, aby uniknąć odczuwalnych turbulencji.
- Quick Shifter w standardzie – zmiana biegów bez sprzęgła to duża wygoda,
- kolorowy wyświetlacz TFT – z możliwością podłączenia do smartfona, co daje dostęp do dodatkowych funkcji nawigacyjnych i komunikacyjnych.
Silnik CP2 – serce Yamahy Tenere 700 Explore
Serce każdej wersji Tenere 700, w tym także Explore, to sprawdzony silnik CP2 o pojemności 689 cm³. Ten dwucylindrowy silnik, produkowany bez większych zmian od 2012 roku, wciąż oferuje doskonałą dynamikę i niezawodność. Jego średnie zużycie paliwa to około 4,4 litra na 100 km, co czyni go dość atrakcyjnym wyborem na długie wyprawy.
Tenere 700 Explore: dla kogo?
Yamaha Tenere 700 Explore to motocykl dla tych, którzy cenią sobie wszechstronność. Jest idealny na długie, asfaltowe trasy, ale oferuje też możliwość zjazdu na szutrowe drogi. Dzięki niższemu zawieszeniu, lepszej stabilności i bogatemu wyposażeniu, Explore to świetna opcja dla osób, które szukają turystycznego motocykla z lekkim pazurem off-roadowym. Jeśli szukasz maszyny, która zapewni komfort na długich trasach, ale nie zamykasz sobie drzwi przed okazjonalną przygodą poza asfaltem, Tenere 700 Explore może być doskonałym wyborem. Cena? 54 000 zł.
Specyfikacja techniczna
Silnik
Typ silnika |
4-suwowy, 2-cylindrowy, Chłodzony cieczą, DOHC |
Pojemność |
689 cm³ |
Średnica x skok tłoka |
80,0 × 68,6 mm |
Stopień sprężania |
11,5 : 1 |
Moc maksymalna |
73,4 KM (54,0 kW) przy 9000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
68,0 Nm przy 6500 obr/min |
Układ smarowania |
Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła |
Mokre, wielotarczowe |
Układ zapłonu |
TCI |
Układ rozrusznika |
Elektryczny |
Skrzynia biegów |
Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy |
Łańcuch |
Spalanie |
4,16 l/100 km |
Emisja CO2 |
100 g/km |
Układ zasilania |
Układ elektronicznego wtrysku paliwa |
Podwozie
Rama |
podwójna kołyska, Rama z rur stalowych |
Kąt wyprzedzania główki ramy |
27º |
Wyprzedzenie |
105 mm |
Układ przedniego zawieszenia |
Widelec upside-down |
Układ tylnego zawieszenia |
Wahaczowe, Wahacz |
Skok przedniego zawieszenia |
190 mm |
Skok tylnego zawieszenia |
180 mm |
Hamulec przedni |
Hydrauliczny, dwie tarcze Ø 282 mm |
Hamulec tylny |
Hydrauliczny z pojedynczą tarczą Ø 245 mm |
Opona przednia |
90/90 – 21 M/C 54 V |
Opona tylna |
150/70 R 18 M/C 70 V |
Wymiary
Długość całkowita |
2350 mm |
Szerokość całkowita |
905 mm |
Wysokość całkowita |
1500 mm |
Wysokość siodełka |
860 mm |
Rozstaw kół |
1590 mm |
Minimalny prześwit |
225 mm |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) |
211 kg |
Pojemność zbiornika paliwa |
16 l |
Pojemność zbiornika oleju |
3 l |
Obejrzyj:
Yamaha Tenere 700 Explore. Rasowy motocykl, ale dla ludu!
Przeczytaj więcej o innych modelach Yamaha 700 Tenere. W lupce znajdziesz jeszcze więcej!
Yamaha Tenere 700 Raid: wyprawowa wersja Tereski jeszcze w tym roku?
Yamaha Tenere 700 Extreme Edition: nadjeżdża ekstremalna Tereska! [zdjęcia, dane techniczne]
Yamaha Tenere 700 Extreme Edition: nadjeżdża ekstremalna Tereska! [zdjęcia, dane techniczne]